Drogi Przedsiębiorco prowadzący sklep internetowy,
dzisiejszy wpis jest dla Ciebie!
Jest to wpis, który dotyczy Twoich relacji i sporów z klientem. Wszyscy wiemy, że ma to przełożenie na zyski Twojego przedsiębiorstwa, czyli jako prawnik znowu wracam do finansów, bo zawsze łączę prawo z biznesem.
Od 10 stycznia 2017r weszły w życie przepisy ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Ma to duże znaczenie dla przedsiębiorców prowadzących e-sklepy.
Europejska platforma ODR
Do rozstrzygania sporów uruchomiona została europejska platforma ODR (online dispute resolution), gdzie podmioty ADR (alternative dispute resolution) będą rozstrzygały spory. Jest ona dostępna również w języku polskim.
Obowiązkowo trzeba poinformować konsumenta o możliwości takiego rozstrzygania sporu.
Na stronie e-sklepu należy podać link do internetowej platformy, dzięki której konsument i przedsiębiorca mogą rozwiązać spór online oraz adres mailowy e-sklepu.
Link można umieścić w odrębnej zakładce dotyczącej ODR lub zakładce dotyczącej zasad rozpatrywania reklamacji albo jako odrębne postanowienie w regulaminie sklepu.
Przykładowy komunikat do zamieszczenia na stronie:
Jako konsumentowi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 524/2013 z 21 maja 2013 r. sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia WE nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (rozporządzenie w sprawie ODR w sporach konsumsnckich) przysługuje Ci prawo do skorzystania z platformy internetowego systemu rozstrzygania sporów (platforma ODR).
Łącze do platformy, na której może być rozstrzygnięty spór:
https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=PL
Jeśli chcesz z nami się skontaktować napisz na adres poczty elektronicznej: XXXX
Kolejny wpis będzie dotyczył rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorcami „w realu” i konsumentami.
Jeśli zamówisz subskrypcję bloga (okienko po prawej), dowiesz się o nim, jak tylko go opublikuję.
Marta Kacprzyk
radca prawny
Zdjęcie: Andrew Neel
***
Czy wynagrodzenie ryczałtowe może być zmniejszane przez zamawiającego
Dzisiejszy wpis również będzie dotyczył pieniędzy. Jednak w przeciwieństwie do wielu ostatnich wpisów nie będzie dotyczył polisolokat.
Dziś opowiem Ci historię sprawy mojego klienta o wynagrodzeniu ryczałtowym za prace budowlane, które pomogłam mu odzyskać [Czytaj dalej…]
{ 12 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Jednak chyba nici z możliwości rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą z Polski za pomocą tej platformy. Jest tam taki oto komunikat:
Zastrzeżenie prawne
Aktualnie za pośrednictwem tej strony nie są dostępne organy rozstrzygające spory w niektórych sektorach lub krajach: Chorwacja, Hiszpania, Polska, Rumunia. Możliwe, że jako konsument nie będziesz mógł skorzystać z tej strony w celu rozstrzygnięcia swoich sporów ze sprzedającymi z tych krajów.
Dziękuję za informację.
Mimo tego, co Pan pisze wypełniłam formularz i przeklikałam. Udało mi się jako konsumentowi złożyć skargę na moją Kancelarię. :))) Dostałam numer i potwierdzenie. Czekam na maila, w którym będę musiała potwierdzić skargę, czego oczywiście nie zrobię. Być może później pojawiłyby się jakieś problemy, ale do momentu kliknięcia „Złóż skargę” ja na nie nie natrafiłam.
Jeśli odkryje Pan jakieś problemy, proszę o komentarz, chętnie Panu pomogę w szukaniu rozwiązania.
Problem zapewne się pojawi, gdyby polski konsument chciał sprawę skierować do rozstrzygnięcia jakiemuś organowi, bo jak wynika z tej strony w Polsce nie ma jak na razie organów rozstrzygających spory. Tutaj jest wyszukiwarka organów wg kryterium kraju: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.adr.show
Dziękuję za link. Nie jest pierwsza sytuacja, gdy polskie organy są niedostosowane na bieżąco do unijnych przepisów. Na tę chwilę podmiotem ADR dla sporów ogólnych, tj. niedotyczących energetyki, telekomunikacji i poczty ani kwestii finansowych, właściwa jest Inspekcja Handlowa. Jak to będzie działać w praktyce, zobaczymy w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarze.
Właśnie takich informacji szukałem, wszystko przejrzyście opisane. Takich rzetelnych blogów w internecie powinno być więcej . Czekam na więcej wpisów, pozdrawiam!
Ciekawe jak to ma się w praktyce i w e-sklepach takie rzeczy są sam nawet nie dociekałem tego a teraz jak to przeczytałem będę zwracał na to uwagę.
Trafiłem na ten blog przez ten wpis i chyba będę tu wpadał wcześniej 🙂
Nie miałam nigdy o czymś takim pojęcia choć często robię zakupy w sklepach internetowych. Artykuł trafiony w 10-tke. Pozdrawiam!
Bardzo fajny wpis. Same przydatne informacje. Muszę je zastosować na swoim sklepie, bo niektórych rzeczy nie mam.
Dobrze powiedziane pani mecenas. Trzeba mieć zawarte takie informacje 😉
Bardzo przydatny artykuł. O niektórych rzeczach nie wiedziałem. Teraz wiem na co zwracać uwagę. Dzięki, pozdrawiam 🙂
Fajny wpis. Przyda mi się. Jest w nim sporo przydatnej wiedzy.