Według dziennika Rzeczpospolita z 4 listopada 90% spraw sądowych dotyczących kredytów frankowych rozstrzyganych jest na korzyść frankowiczów.
Do tego w ostatnich dniach Rzecznik Finansowy opublikował raport pt. Mapa klauzul niedozwolonych w umowach kredytów „walutowych”. Raport został stworzony na podstawie reklamacji od frankowiczów oraz analizy postępowań sądowych.
Dokument ten zawiera listę klauzul zawartych w umowach kredytowych stosowanych przez różne banki, które mogą stanowić podstawę do unieważnienia umowy kredytu albo do żądania zwrotu nadpłaconych rat.
Posługując się raportem, możesz sprawdzić samodzielnie, czy Twoja umowa zawiera takie same lub podobne klauzule do tych w nim zawartych. Jeżeli tak jest, może to być dla Ciebie podstawą do kierowania reklamacji do banku lub złożenia pozwu przeciwko bankowi.
Stanowisko Rzecznika może stanowić istotny pogląd w sprawie i wskazówkę dla sądu orzekającego, co zwiększy Twoje szanse w procesie sądowym.
Ostateczne rozliczenie kredytobiorcy z bankiem
Jednak mimo pozytywnych wyroków co do nieważności umowy, ostateczne rozliczenie kredytobiorcy z bankiem po stwierdzeniu nieważności umowy nadal jest kwestią nieujednoliconą i nie ma w tym zakresie jednoznacznej linii orzeczniczej.
Utrudnia to ocenę co do ostatecznego rozliczenia stron. Rzecznik Finansowy złożył więc do Sądu Najwyższego wniosek o podjęcie uchwały mającej na celu rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie sądów powszechnych. Uchwała taka również znacznie ułatwi ocenę Twoich szans procesowych.
Zanim jednak Sąd Najwyższy zajmie stanowisko, Ty możesz już podjąć działania, a ja mogę pomóc rozwiać Twoje wątpliwości.
Jestem radcą prawnym z wykształceniem ekonomicznym i wieloletnim doświadczeniem procesowym w sporach bankami i instytucjami finansowymi.
Jeżeli nie jesteś pewny, czy możesz żądać unieważnienia Twojej umowy lub trudno podjąć Ci decyzję, czy rozpocząć spór z bankiem, napisz do mnie.
Przeanalizuję Twoją umowę i pomogę podjąć Ci decyzję co dalszych kroków.
Marta Kacprzyk
radca prawny
Zdjęcie: Claudio Schwarz | @purzlbaum on Unsplash
***
ADR, czyli co zrobić w przypadku nieuzasadnionej reklamacji konsumenta
W poprzednim wpisie opowiadałam Ci, co musisz umieścić na stronie swojego sklepu internetowego w związku z wejściem w życie ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Dzisiejszy wpis jest kolejnym łączącym prawo z biznesem, bo dotyczącym Twoich relacji z konsumentem [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }