ODR, ADR – czyli co musisz umieścić na stronie swojego e-sklepu?

Marta Kacprzyk        17 stycznia 2017        6 komentarzy

Drogi Przedsiębiorco prowadzący sklep internetowy,

dzisiejszy wpis jest dla Ciebie!

Jest to wpis, który dotyczy Twoich relacji i sporów z klientem. Wszyscy wiemy, że ma to przełożenie na zyski Twojego przedsiębiorstwa, czyli jako prawnik znowu wracam do finansów, bo zawsze łączę prawo z biznesem.

Od 10 stycznia 2017r weszły w życie przepisy ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Ma to duże znaczenie dla przedsiębiorców prowadzących e-sklepy.

Do rozstrzygania sporów uruchomiona została europejska platforma ODR (online dispute resolution), gdzie podmioty ADR (alternative dispute resolution) będą rozstrzygały spory. Jest ona dostępna również w języku polskim.

Obowiązkowo trzeba poinformować konsumenta o możliwości takiego rozstrzygania sporu. Na stronie e-sklepu  należy podać link do internetowej platformy, dzięki której konsument i przedsiębiorca mogą rozwiązać spór online oraz adres mailowy e-sklepu.

Link można umieścić w odrębnej zakładce dotyczącej ODR lub zakładce dotyczącej zasad rozpatrywania reklamacji albo jako odrębne postanowienie w regulaminie sklepu.

Przykładowy komunikat do zamieszczenia na stronie:

„Jako konsumentowi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 524/2013 z 21 maja 2013 r. sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia WE nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (rozporządzenie w sprawie ODR w sporach konsumsnckich) przysługuje Ci prawo do skorzystania z platformy internetowego systemu rozstrzygania sporów (platforma ODR).

Łącze do platformy, na której może być rozstrzygnięty spór:

https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=PL

Jeśli chcesz z nami się skontaktować napisz na adres poczty elektronicznej: XXXX”

Kolejny wpis będzie dotyczył rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorcami „w realu” i konsumentami. Jeśli  zamówisz subskrypcję bloga (okienko po prawej), dowiesz się o nim, jak tylko go opublikuję.

 

 

{ 6 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Aplikant Styczeń 18, 2017 o 09:31

Jednak chyba nici z możliwości rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą z Polski za pomocą tej platformy. Jest tam taki oto komunikat:

Zastrzeżenie prawne
Aktualnie za pośrednictwem tej strony nie są dostępne organy rozstrzygające spory w niektórych sektorach lub krajach: Chorwacja, Hiszpania, Polska, Rumunia. Możliwe, że jako konsument nie będziesz mógł skorzystać z tej strony w celu rozstrzygnięcia swoich sporów ze sprzedającymi z tych krajów.

Odpowiedz

Marta Kacprzyk Styczeń 19, 2017 o 09:03

Dziękuję za informację.
Mimo tego, co Pan pisze wypełniłam formularz i przeklikałam. Udało mi się jako konsumentowi złożyć skargę na moją Kancelarię. :))) Dostałam numer i potwierdzenie. Czekam na maila, w którym będę musiała potwierdzić skargę, czego oczywiście nie zrobię. Być może później pojawiłyby się jakieś problemy, ale do momentu kliknięcia „Złóż skargę” ja na nie nie natrafiłam.
Jeśli odkryje Pan jakieś problemy, proszę o komentarz, chętnie Panu pomogę w szukaniu rozwiązania.

Odpowiedz

Aplikant Styczeń 19, 2017 o 13:13

Problem zapewne się pojawi, gdyby polski konsument chciał sprawę skierować do rozstrzygnięcia jakiemuś organowi, bo jak wynika z tej strony w Polsce nie ma jak na razie organów rozstrzygających spory. Tutaj jest wyszukiwarka organów wg kryterium kraju: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.adr.show

Odpowiedz

Marta Kacprzyk Styczeń 22, 2017 o 10:42

Dziękuję za link. Nie jest pierwsza sytuacja, gdy polskie organy są niedostosowane na bieżąco do unijnych przepisów. Na tę chwilę podmiotem ADR dla sporów ogólnych, tj. niedotyczących energetyki, telekomunikacji i poczty ani kwestii finansowych, właściwa jest Inspekcja Handlowa. Jak to będzie działać w praktyce, zobaczymy w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarze.

Odpowiedz

Pavel Czerwiec 8, 2017 o 08:46

Właśnie takich informacji szukałem, wszystko przejrzyście opisane. Takich rzetelnych blogów w internecie powinno być więcej . Czekam na więcej wpisów, pozdrawiam!

Odpowiedz

Artur Czerwiec 21, 2017 o 11:15

Ciekawe jak to ma się w praktyce i w e-sklepach takie rzeczy są sam nawet nie dociekałem tego a teraz jak to przeczytałem będę zwracał na to uwagę.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: