ADR, czyli co zrobić w przypadku nieuzasadnionej reklamacji konsumenta

Marta Kacprzyk        07 lutego 2017        18 komentarzy

W poprzednim wpisie opowiadałam Ci, co musisz umieścić na stronie swojego sklepu internetowego w związku z wejściem w życie  ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Dzisiejszy wpis jest kolejnym łączącym prawo z biznesem, bo dotyczącym Twoich relacji z konsumentem, czyli kwestii bezpośrednio wpływających na Twoje koszty i zyski. Jest o tym, co możesz zrobić w przypadku sporu, jeśli transakcji z konsumentem dokonujesz w tzw. „realu”.

Wyobraź sobie sytuację, że konsument składa Ci reklamację, a Ty chcesz ją odrzucić.

W takiej sytuacji reklamację najlepiej odrzucić w formie pisemnej. Jednak jeśli w piśmie odrzucającym reklamację nie zastrzeżesz, że nie zgadzasz się na udział w postępowaniu przed podmiotem ADR (Alternative Dispute Resolution), będzie to oznaczać, że zgadzasz się na procedurę pozasądowego rozstrzygania sporów z konsumentami. Musisz więc najpierw świadomie zdecydować, czy chcesz w takiej procedurze brać udział. Konsument ani nikt inny nie może Cię do tego przymusić.

Co oznacza brak zgody na ADR?

Dla Ciebie brak zgody nie wywołuje negatywnych konsekwencji prawnych. Musisz jednak liczyć się z ewentualną stratą wizerunkową i zarzutami dotyczącymi jakości obsługi klienta.

Dla konsumenta brak Twojej zgody oznacza utrudnienie. Musi on dochodzić swoich praw przed sądem. Jest mu trudniej i drożej.

Co musisz zrobić jak już zdecydujesz? 

 Jeśli  zgadzasz się na ADR  – nic nie musisz zmieniać.

Jeśli nie zgadzasz się na ADR – w piśmie odrzucającym reklamację wprowadź sformułowanie:

„Sprzedający nie wyraża zgody na udział w postępowaniu pozasądowym przed Inspekcją Handlową jako właściwym podmiotem ADR.”

 

{ 18 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Profinfo Luty 24, 2017 o 12:40

Świetny wpis o reklamacji konsumenta, który może przydać się nie jednej osobie. Jeśli ktoś pracuje z konsumentami, to powinien wiedzieć takie rzeczy. Bardzo fajny blog, z którego można wynieść wiele ważnych informacji.

Odpowiedz

adwokat wągrowiec Kwiecień 5, 2017 o 12:28

Dokładnie dużo ciekawych informacji przydatnych i użytecznych jak ktoś ma jakieś prawne problemy to warto tutaj zajrzeć.

Odpowiedz

Kamil Maj 18, 2017 o 14:39

Krótko zwięźle na temat !!! 🙂 Dzięki serdeczne 🙂 bardzo wiele przydatnych informacji 🙂 Polecam wpis zwłaszcza osobom zielonym w tym temacie 🙂

Odpowiedz

Adwokat Połacik Maj 22, 2017 o 11:02

Świetny rzeczowy artykuł. Rozjaśnił mi pogląd na pewne sprawy. Na pewno będę polecał to miejsce jako źródło konkretnych informacji.

Odpowiedz

Kamil Maj 29, 2017 o 12:19

Bardzo rzeczowe i przydatne informacje, na pewno komuś się przyda. Sam dużo się dowiedziałem, czekam na więcej wpisów!

Odpowiedz

HDL Szczecin Czerwiec 12, 2017 o 11:20

Świetny wpis odnośnie reklamacji konsumenta, wydaje mi się że wiele osób skorzysta na tej wiedzy. Nie każdy jest świadom tych rzeczy. Muszę tu częściej zaglądać po informacje.

Odpowiedz

EF-TAX Czerwiec 23, 2017 o 11:58

Świetny wpis o reklamacji konsumenta, mało osób ma pojęcie co wtedy zrobić i wychodzą różne dziwne bądź nieprzyjemne sytuacje. 🙂

Odpowiedz

Grzegorz Lipiec 3, 2017 o 13:17

Bardzo dobry wpis! Znajdują się w nim informacje, które akurat są mi obecnie potrzebne. Czekam na więcej takich praktycznych wpisów. Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz

Bartek Lipiec 4, 2017 o 11:22

Bardzo przydatny artykuł na pewno skorzystam bo mam taką sytuacje teraz.

Odpowiedz

Marek Lipiec 6, 2017 o 11:52

Bardzo dobry poradnik na pewno skorzystam przy wystawianiu negatywnej ADR bo jednak zdarzało mi się ostatnio parę razy zagłębiać się w ADR

Odpowiedz

Maciej Lipiec 10, 2017 o 11:29

Takie postępowanie to bardzo dobra rzecz, bo można dojść do porozumienia bez długotrwałych procesów sądowych. W mojej dziedzinie coraz częściej widzę, że ludzie się na takie postępowanie decyduj i bardzo dobrze.

Odpowiedz

Alek Lipiec 13, 2017 o 08:31

Fajny poradnik dla tych którzy nie chcą skorzystać z ADR a pewnie znajdą się i tacy. Ja sam z reguły korzystam z ADR i wtedy nic nie muszę zmieniać tak jak jest napisane w artykule, pozdrawiam.

Odpowiedz

Tomek Lipiec 19, 2017 o 12:22

Wyjaśnione wszystko jak powinno, dobry artykuł na temat ADR przyda się osobą nowym w biznesie takim jak mi.

Odpowiedz

Arkadiusz Lipiec 19, 2017 o 12:53

Super ADR wyjaśnione, bo to zawsze było dla mnie nie jasne ale dobrze jeśli się zgadzasz na ADR to w sumie nic nie trzeba dodatkowego robić zawsze w tych papierach się człowiek pogubi.

Odpowiedz

Julia Lipiec 24, 2017 o 09:47

Czyli można odrzucać reklamację. Z każdej strony słyszałam że nie da rady tego zrobić i każdą trzeba przyjąć. Eh, człowiek uczy się całe życie. Dziękuję za ten wpis, na pewno ułatwi mi prowadzenie mojej małej działalności. 🙂

Odpowiedz

Klaudia Lipiec 24, 2017 o 17:52

Julia, serio nie wiedziałaś tak podstawowej rzeczy? O szczegółach o których mówi artykuł to rozumiem, sama nie wiedziałam wszystkiego do końca. No ale żeby aż tak być niedoinformowanym? Współczuję Ci. Autorko posta, pisz dla nas, jak widzisz wiele osób tylko korzysta na twoich wpisach 🙂

Odpowiedz

Adrian Lipiec 30, 2017 o 20:01

Uwielbiam Twoje wpisy, są zawsze krótkie i na temat. Bez wielkiego rozwodzenia się nad tematem. Ten mi trochę rozjaśnił sytuację, i już wiem jak postąpić z niektórymi „klientami”. Pozdrawiam 😉

Odpowiedz

depro Sierpień 9, 2017 o 13:04

Sam ADR to świetna rzecz. Zakładając, że obie strony się na niego zgodzą, można zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Jest szansa również, że ograniczymy straty wizerunkowe, a to w biznesie też niemało znaczy.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis: