ADR, czyli co zrobić w przypadku nieuzasadnionej reklamacji konsumenta

Marta Kacprzyk        07 lutego 2017        7 komentarzy

W poprzednim wpisie opowiadałam Ci, co musisz umieścić na stronie swojego sklepu internetowego w związku z wejściem w życie  ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Dzisiejszy wpis jest kolejnym łączącym prawo z biznesem, bo dotyczącym Twoich relacji z konsumentem, czyli kwestii bezpośrednio wpływających na Twoje koszty i zyski. Jest o tym, co możesz zrobić w przypadku sporu, jeśli transakcji z konsumentem dokonujesz w tzw. „realu”.

Wyobraź sobie sytuację, że konsument składa Ci reklamację, a Ty chcesz ją odrzucić.

W takiej sytuacji reklamację najlepiej odrzucić w formie pisemnej. Jednak jeśli w piśmie odrzucającym reklamację nie zastrzeżesz, że nie zgadzasz się na udział w postępowaniu przed podmiotem ADR (Alternative Dispute Resolution), będzie to oznaczać, że zgadzasz się na procedurę pozasądowego rozstrzygania sporów z konsumentami. Musisz więc najpierw świadomie zdecydować, czy chcesz w takiej procedurze brać udział. Konsument ani nikt inny nie może Cię do tego przymusić.

Co oznacza brak zgody na ADR?

Dla Ciebie brak zgody nie wywołuje negatywnych konsekwencji prawnych. Musisz jednak liczyć się z ewentualną stratą wizerunkową i zarzutami dotyczącymi jakości obsługi klienta.

Dla konsumenta brak Twojej zgody oznacza utrudnienie. Musi on dochodzić swoich praw przed sądem. Jest mu trudniej i drożej.

Co musisz zrobić jak już zdecydujesz? 

 Jeśli  zgadzasz się na ADR  – nic nie musisz zmieniać.

Jeśli nie zgadzasz się na ADR – w piśmie odrzucającym reklamację wprowadź sformułowanie:

„Sprzedający nie wyraża zgody na udział w postępowaniu pozasądowym przed Inspekcją Handlową jako właściwym podmiotem ADR.”

 

{ 7 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Profinfo Luty 24, 2017 o 12:40

Świetny wpis o reklamacji konsumenta, który może przydać się nie jednej osobie. Jeśli ktoś pracuje z konsumentami, to powinien wiedzieć takie rzeczy. Bardzo fajny blog, z którego można wynieść wiele ważnych informacji.

Odpowiedz

adwokat wągrowiec Kwiecień 5, 2017 o 12:28

Dokładnie dużo ciekawych informacji przydatnych i użytecznych jak ktoś ma jakieś prawne problemy to warto tutaj zajrzeć.

Odpowiedz

Kamil Maj 18, 2017 o 14:39

Krótko zwięźle na temat !!! 🙂 Dzięki serdeczne 🙂 bardzo wiele przydatnych informacji 🙂 Polecam wpis zwłaszcza osobom zielonym w tym temacie 🙂

Odpowiedz

Adwokat Połacik Maj 22, 2017 o 11:02

Świetny rzeczowy artykuł. Rozjaśnił mi pogląd na pewne sprawy. Na pewno będę polecał to miejsce jako źródło konkretnych informacji.

Odpowiedz

Kamil Maj 29, 2017 o 12:19

Bardzo rzeczowe i przydatne informacje, na pewno komuś się przyda. Sam dużo się dowiedziałem, czekam na więcej wpisów!

Odpowiedz

HDL Szczecin Czerwiec 12, 2017 o 11:20

Świetny wpis odnośnie reklamacji konsumenta, wydaje mi się że wiele osób skorzysta na tej wiedzy. Nie każdy jest świadom tych rzeczy. Muszę tu częściej zaglądać po informacje.

Odpowiedz

EF-TAX Czerwiec 23, 2017 o 11:58

Świetny wpis o reklamacji konsumenta, mało osób ma pojęcie co wtedy zrobić i wychodzą różne dziwne bądź nieprzyjemne sytuacje. 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis: